9 apr. 2011

Storstädning!

Så där, då har vi avklarat vårstädningen! Eller ja, alla fönster är kvar. Men de tar vi lite då och då nu under veckan.

Och jag har inte gjort något alls medan de har städat för fullt här i huset.  De säger att jag måste vänta två dagar till innan jag får gå ut igen.... Då planerar jag att fånga den första musen, eller fågeln! Eller så nöjer jag mig med en fluga.
Snön tinar snabbt på vår tomt just nu och vi upptäcker mer och mer skräp. En lastpall där, gipsskivor där och en massa brädor på ett annat ställe. Det var mycket som vi inte hann få undan innan snön kom. Dessutom har vi hittat en massa saker vid den gamla uthuset. Eller vad sägs om en rostig resårbotten, en cykel (som ligger halvt under en jätte stor sten...), rester av en spark och en gammal köksspis. Får fota någon dag så får ni se! Förhoppningsvis får vi låna bil med dragkrok och åka ett par vändor till soptippen snart.

Det är nästan klart i hallen. Mattläggaren fick tydligen inte tid med oss den här veckan. Men jag har valt ut matta i all fall. "Jag vill ha den billigaste ni har, gärna något som blivit över". Och det fick jag. Den är inte vacker, men billig och den ska ligga i en skrubb. Då får den vara ful.

Så här ser det ut när man står vid ytterdörren. Fönstret är kvar till vänster och garderoberna till höger. De kommer dock rivas när vi sätter igång med hallen på allvar så att det inte blir så förbannat trångt.
Och så här ser det ut från badrumsdörren. Niklas pratar redan om att åka och köpa panel till skrubben så att vi i alla fall slipper se de fula skivorna.
Man tager vad man haver. En liten sked som handtag. Men det SKA köpas ett handtag så fort vi kommer förbi en affär den här veckan.
Äntligen en golvbrunn! Äntligen vettig rördragning!  Eldragningen är väl si så där med det gamla proppskåpet. Men det står på vår lista att fixa till det (eller ja, elektrikern) när vi renoverar sovrummet ovanför, för då måste vi ändå dra ny el till det rummet. Och det är ju ingen katastrof än. 
Efter storstädningen är vi värda god mat. Niklas gör pasta och egen tomatsås (ja, jag är bortskämd med egen kock :). Missen är självklart med i köket.

Matte!! Husse säger att jag inte får hjälpa till!
Jag lovar, jag ska bara sitta här borta och titta på....
... jag passar på nu när han inte är här... jag vill till fönstret där borta...
Titta! Jag tror jag såg en fågel!

4 kommentarer:

  1. Tycker det verkar farligt att kissemissen får leka med knivarna så där....

    SvaraRadera
  2. Kissemissen leker inte med några knivar. Hon gick försiktig förbi de så hon kunde komma till fönstret. Hon har förstått att knivar inte är några leksaker.

    SvaraRadera
  3. Härlig bildserie på vackra kissen =) 3 av henne syskon ställdes ut i helgen och fick superfina bedömningar, och Po kom till och med till panelen (final kan man säga...)

    Klart kissen går försiktigt förbi knivarna, hon är ju smart och har lärt sig vad som är farligt!!

    SvaraRadera
  4. Åh vilka duktiga syskon Olona har! Men det är ju klart, med så fina föräldrar kunde det ju bara bli fina ungar :)

    SvaraRadera