10 aug. 2011

Tak över huvu... utomhusdelen av luftvärmepumpen

För några veckor sedan byggde jag och pappa ett tak som ska skydda vår nya fina värmekälla. Vi fick dock inte tag på någon plåt att lägga som grädde på moset så jag gjorde en ritning och åkte till en plåtslagare i Hudiksvall. I dag ringde denne plåtslagare och erbjöd mig att komma och hämta det färdiga taket. Det blev verkligen bra. Jag hade bett om något som såg ut som falsat plåttak, och fick... falsat plåttak. Tur att det bara var en liten bit, eftersom priset är ganska aggressivt.

Snajsigt värre. Falurött. Själva taket hänger på fyra gångjärn och vilar på två stadiga konsoller, så att det går att lyfta vid service av värmepumpen.

Tyvärr är inte falsen exakt på mitten. Hade jag sett det innan jag skruvade fast taket så hade jag satt skruvarna på vänster sida av falsen. Om jag känner mig själv rätt kommer jag nu inte kunna slappna av förrän jag köpt två skruvar till och har fäst dem på vänstersidan.
Och titta, en liten bonus...
En hake för att spärra taket i öppet läge vid service.

Den obligatoriska kattbilden. "Puss på dig, matte."

3 kommentarer:

  1. Va snyggt det blev!
    Kan tro att skruvarna snart kommer på plats! :)

    SvaraRadera
  2. Fiffigt att rita ett eget tak =) Det blev ju superbra!
    Klart den obligatoriska kattbilden ska vara med, annar blir jag ju besviken ;-)

    SvaraRadera
  3. Fint tak.
    Och jag säger samma sak som Kicki, om inte den obligatoriska kattbilden är med blir man ju besviken. Jättemysig bild på Olona och matte :)

    SvaraRadera