17 aug. 2011

Ernstskt revisited

Okej, jag erkänner, jag kollar på Sommar med Ernst. Jag står inte ut med människan, men jag bara måste se skiten. Och ibland glänser det till och han gör något riktigt fint. Som vitrinskåpet i senaste avsnittet. Genast såg jag till att vi införskaffade gamla fönster som ska utgöra luckorna i det blivande skåpet. Det kommer naturligtvis bli fantastiskt. Men det behövs även en hel del dyrt planhyvlat virke och en hel del noggranna funderingar.
Vi fick också med original-karmen till fönstren ur vilken gångjärn och låshakar räddades för återanvändning.

En grovtvättad, en kvar. Det är handblåst glas med klassiska "bubblor" på, sånär som på två av rutorna som verkar vara bytta. Ramarna är härligt slitna med flagnad färg och rostiga järndetaljer. 

Gångjärn och hakar.
Jag har också kånkat in all ved i vedboden medan Therese tacklade de dammiga golven inne. Nu har vi uppskattningsvis 15 kubik ved inne varav 10 kubik är ren björkved. Känns tryggt. Dessutom var jag på auktion i söndags och ropade in två härliga kopparbaljor att förvara ved i inne. En till varje eldplats. Jättefina. Bild kommer, jag orkar inte resa mig och fota nu.

Kattgäsp.

1 kommentar:

  1. Men vad spännande! Det skåpet blev ju så snyggt så man funderade på om brägårn har öppet kvällstid!! :)
    Kul att se hur det blir efter inhandling och tänkande!!!

    SvaraRadera