8 jan. 2011

Långhelg: dag 1

Helgens mål för en långledig sidplanerare är som följer:

+ All målning klar.
+ Allt spackel slipat och kontrollerat.
+ Hela utbyggnaden plus biblioteket och hallen uppe städade på överblivet snickerimateriel/-material och tomma burkar, fulla sopsäckar och allmänt bös.
+ Trägolven slipade och...
+ ...behandlingen av trägolven påbörjat.

I dag hann jag bocka av, tja, ingen av punkterna helt och hållet, men väl börja på åtminstone tre av dem.
Problemet med att göra såna här mål är att man alltid upptäcker fler saker som måste göras först. Till exempel måste jag börja morgondagen med att skotta en gång till gamla vedboden så att jag kan bära dit virke och masonitskivor. Jag måste även skotta fram byggställningen på gaveln så att ställningsfirman kan hämta den till veckan om de behagar dyka upp. Sen måste jag avtäcka golven som är täckta med femtielva miljoner kvadrat täckpapp. Sen måste jag pilla bort två kilometer maskeringstejp som suttit alldeles för länge och härdat fast.

Mitt i allt ringer Therese. Hon är sjuk och ligger nere i köket och läser en bok. Hon vill ha påfyllning i sitt glas med must. It's a must, tänker jag, och passar på att gosa med katten.

Hur som helst. När jag avtäckte gästrummet nu i kväll gjorde jag en förbryllande upptäckt. Längs med den lilla väggstumpen från "lådan" (där avloppsröret går upp till avluftning och toalett) och dörren, är golvet missfärgat i en gul nyans, precis under tejpen som håller fast golvpappen in mot sockeln. I (rationell) panik bryter jag bort sockeln, skär bort den nedersta (bakom sockeln dolda) biten gips och tar mig in i "lådan". Allt är snustorrt. Röret ser hur intakt ut som helst.
Vi funderar en stund och kommer fram till att det är antingen urin eller målartvätt som orsakat det. Men socklarna är gröntonade i nederkant av snittytorna där de möts i innerhörnet. Vilken färg är målartvätten? Den är grön. Hmm. Mystiskt fortfarande, men kanske är det förklaringen. Vi stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

Var i h*vete kommer det ifrån?

Så ser änden av sockeln ut.

Det här var ju... 

Bilden är inte klockren, men det syns väl på ett ungefär hur märket ser ut.

"Nej, nu lägger vi ner den här skiten..."

Här är en del av det som ska städas ut.


En annan del som inte blivit skött enligt arga snickarens princip om stängda lådor.

Nu ryker pappen.

Mys.

Olona vägde på sin 15-veckorsdag 1620 gram, ungefär.

2 kommentarer:

  1. Therese slår ju tom mig när jag ligger sjuk! Det var nog bra långt till kylskåpet...

    Och den där fläcken kanske Olona är skyldig till? Hon blev jätte jätte kissnödig när hon råkat smita in i utbyggnaden. Men hon har inte vågat berätta det för er? För hon fick ju inte ens vara i utbyggnaden...

    SvaraRadera
  2. Om missen är skyldig borde man enkelt kunna lukta sig till!
    /AH

    SvaraRadera