14 sep. 2010

Efterfrågan

Jag har märkt av en viss efterfrågan, dels från nyfikna vänenr, men mestadels från mitt och Thereses egon, att publicera fortlöpande information om livet i Fernlunda. Eller "på Fernlunda", jag är osäker, inte helt färdigutbildad i hälsingedialekternas särarter.

Dagens uppdatering tillkännager:

1. I kväll får vi i gång golvvärmen i badrummet. Jag kan säga att kombinationen 2 grader varmt på natten, nakna fötter, tidig morgon på stengolvet utan golvvärme inte är någon höjdare.

2. Jag har köpt ett galler att täcka det öppet gapande hålet i grunden med. Det är egentligen ett galler för lagning av rosthål på bilkarosser med hjälp av Plastic Padding. Men det var vad Forsells hade att erbjuda i form av böj-/formbara metallgaller. Vi får se hur det går att forma till så att det sitter kvar.
Det är för övrigt vid detta hål i grunden jag fångat flest möss. Tyvärr bara näbbmöss, dessa små söta stackare. Jag lånar en aktuell bild från svärfars Facebook för att illustrera ungefär hur mina fynd sett ut.



3. En dag kvar till Internet, om man ska tro Telia. Och det ska man ju inte.

4. En dag kvar till leverans av golv och innertak till utbyggnaden. Om man ska tro snickaren. Jag låter det vara osagt huruvida man ska eller inte ska lita på honom.

5. I går fick vi besök av trappmakaren. En klurig äldre man från Njutånger. Fantastiskt med riktiga proffs. det tog honom en fem skunders titt på vår gamla trappa för att konstatera vilken trappfabrik som tillverkat den en gång i tiden.
Han föreslog att vi kunde lyxa till det med ett rundat slutsteg, "Mycket tjusigt" sa snickaren. "Dyrt?" Tänkte vi, "Mja, jag brukar lägga till en timmes jobb för det... Alltså 260 kronor."
Konstaterande: Begreppen "dyrt" och "billigt" är relativa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar