17 nov. 2010

Shoppingtur med snickaren

Blev uppringd av snickaren sent på eftermiddagen. "Vi måste bestämma fönsterfoder, socklar, dörrar. Kan du följa med?" Ett par minuter senare hämtade han upp mig. Han pratade i telefon samtidigt som han växlade och styrde mot första byggbutiken. Han körde rakt in på lagret, drog fram olika socklar.'"Den här? Eller den här kanske? Den här sätter vi in i många gamla hus." Snabba beslut alltså. In i bilen igen, han ringer en annan byggbutik för att jämföra priser på innerdörrar. Han slänger med utryck som; pressat trä, 720 och 920. Jag förstår ingenting. I en korsning hinner jag se två billyktor väldigt nära snickarens skåpbil. "Åh fan", säger han och rattar lite fortare. 


Jag överlevde bilturen. Och det var nog den mest effektiva shoppingturen jag varit med om.


Socklar. Bröstlist. Taklist. Fönsterfoder. Eller  man kan kanske bara säga träbitar?
Trappan är på plats! Och vi älskar den! Underbar att se på. Underbar att gå i. Välkommen att prova!
Snickarna har gjort en modell på sänggaveln som ska byggas på loftet. Blir klädd i samma panel som taket. Snyggt. Observera hyllorna till höger i bild, där ska jag ha alla böcker som inte får plats i biblioteket.

Niklas projekt. Nej, det är ingen bastu. Det är den lilla toaletten på övervåningen. Pärlspont på en vägg som ska målas i någon fin färg som matchar den svartvitrutiga mattan sen. Grått kanske? Vitt?


5 kommentarer:

  1. Jag håller på grått. Vi har grå pärlspont i vårt badrum, och jag är väldigt nöjd med den färgen.

    SvaraRadera
  2. Grått har vi funderat på.... det borde passa. Men vi vet inte vad vi ska ha på de andra vägarna än... Taket är vitt i alla fall, samma som i det stora rummet.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer och kollar när jag är frisk. Men då vill jag ha kanelbullar. För det fick jag sist jag hälsade på!

    SvaraRadera
  4. Jag som byggt "bastun" tycker det ska vara något lite färgstarkare än grått.

    SvaraRadera
  5. Jag som är fantast av vitt säger såklart vitt! Vilken överraskning va?!
    Det gör kanske att väggen upplevs som större!
    Kan man pynta med hur mycket svart och grått eller färgstarka färger som helst sen! Handukkar, skithuspapper och annat fint :)
    Fast det GÅR ju och måla om rätt lätt sen om ni skulle lessna på den färg det nu blir!
    Kommer ni inte överrens kan ni ju måla varannan bräda!
    Snyggt blir det iallafall!!! Alltihopa! Fina bräbitar ni valde i snabba shoppingen!

    SvaraRadera