12 nov. 2010

Stairway to heaven

Eller åtminstone till övervåningen, levererades i dag. Monteras på måndag. Då kommer också en j***a massa gipsplattor att sättas upp. 60 stycken närmare bestämt. Ja, kanske inte alla på en dag då.
Vi fick hjälp att bära in skiten i går av tre stark... um, välmenande mä... um, pojkar. Jag känner i detta nu att det hade varit trevligt med en gruppbild på bärarensemblen, men det kände jag inte i går kväll, tydligen.
Såhär ser iaf hälften av trappan ut:

Den ska målas vit på vangarna och lackas på stegen.
Jag fick även i uppgift av min medbloggare* att fotografera "Fernlunda i vinterskrud". Jag kände mig otroligt motiverad och tog denna fantastiska bild**.

Vi vill ha ett tak över ingången, så man slipper öppna dörren rakt in i en snödriva när det har snöat.
Den ska byggas inom en, hmm, överskådlig framtid.
Dessutom passade jag på att ta en bild till sidhuvudet. Nu heter bloggen som huset som webbadressen som man säger.

Sen såg jag det här:
På bara några dagar med snö har det bildats en imponerande matta av is på taket. Dock bara på den gamla delen.
Det är tydligt vart värmen tar vägen. 
Och så såg jag det här:
Visst är det väl så att det har regnat på väggen när den var nymålad och det är därför det ser ut som det runnit smutsigt vatten på grunden? Säg att det är så enkelt.
Nu är det dags att än en gång slita sönder mina knän med lite golvläggning. Det var visst inte så viktigt att trappan var på plats innan golvet läggs i rummet ovanför. "Lägg så att det sticker ut en bit här så jämnar vi till det sen." Nåväl, förhoppningsvis hinner jag dra på mig snickarbrallorna innan det är dags att ta av sig dem för en släng av fredagsmys med Idol på kyrkbänken i köket. Och "jag har ju hela helgen på mig".

* Och när jag skrev detta ord tänkte jag, "fan det har jag aldrig sett förut, tänk om jag var först med det nu".  Men det var jag ju självklart inte. Fanns 10200 träffar på Google.
** Ironi!

5 kommentarer:

  1. Utan att ha sett trappan i verkligheten så tror jag att jag kommer älska den! Vilket hantverk!

    SvaraRadera
  2. Hej pappa från norr här tycker det ser bra ut med trappen och att det blir is på taket kan nog vara lite hög värme i ert hus hehe.

    SvaraRadera
  3. Du bloggar skojigt du, Karl Erland.
    Snygga vangar.

    Jag tänkte i går när jag burit som fan,
    på en lösning på brotaket erat.
    Man kan ansluta det där under uthänget där,
    där det andra taket uthägner.

    Fredrik B

    SvaraRadera
  4. Kul att se huset i sin helhet! Jag har inte hunnit med den traditionella vinterbilden.. måste jobba på den!
    Spännande med trappen! Väntar på bild efter monteringen! :)

    SvaraRadera
  5. I morgon kan ni nog få se bild på trappan efter montering! Om snickarna håller vad de har sagt....

    SvaraRadera