11 dec. 2010

Sånt som inte syns så mycket...

...men tar en förbannad massa tid att göra. Och jag har fått nån sorts läder i stället för hud på fingrarna.

I dag har Lennart och Agneta varit på besök och hjälpt till med målning och slipning. Ovärderligt faktiskt, många timmar mer jobb utfört. Alla foder är på plats sedan tidigare i veckan och nu är dessutom allting grundmålat. Faktum är att till och med spacklingen är (nåväl, i stort sett) färdig. Lennart hjälpte till att sätta upp gips på den väggfläck som lämnats kvar. Vi pusslade ihop av det som fanns kvar. Dessutom har jag sprungit upp och ner på stegen som ett mähä och slipat, spacklat, målat, sopat, etc. Men grundfärgen tog slut innan allt fick ett stänk.

Therese skrev en fin lista på det som "skulle göras" i helgen, hittills har vi inte bockat av en enda punkt eftersom allt är "halvt färdigt". Återigen detta pussel av moment som ska läggas i rätt ordning.

I morgon ska jag ge mig på taket i klädkammaren som förutom lister i densamma och på toaletten är det enda snickeri vi har kvar nu. Och det vore så otroligt skönt att få bära ut lite virke som bara ligger och tar plats.

Ett aber just nu är dörrhandtag, eller trycken som det tydligen heter. Jag har tittat på bygghandeln men gav upp ganska snabbt eftersom allting ser så modernt ut. Dock hade de långplåtar (tror jag det heter) som kommer ge samma utseende som de gamla dörrarna. Jag planerar att sno trycken från nuvarande köksdörren samt ytterdörren till gamla vedboden och den dörr som står i densamma i ett hörn och ser ensam ut. Eller så svänger vi förbi Gysinge och hittar nåt fint.

Bilder dårå.

Högt var det. Är det. Jag ska måla de där jävla listerna två gånger till. Lennart höll sig på marken.

Titta vilken fin ställning. Men inte går jag upp på den.

Tapeter beställda, efter noggranna uträkningar som jag redan insett var lite fel.
Inget slår pärlspont på fingrarna när det gäller anteckningsbarhet.
Eftersom vi inte vet riktigt var adventsljusstaken är i all bråte så har vi liksom inte orkat räkna ner till julen som sig bör. Men vi har ju vår alldeles egen nedräkning i stället. I dag, lördag, är det en vecka tills Fernlunda blir med katt, som sig bör.
Notera hur jag försöker förklara det där med "skärpa" för kamerakvinnan.

4 kommentarer:

  1. Kan se att det står KAOS i en rubrik i Aftonbladet under pärlsponten. Något som betecknar läget iFernlunda?:)
    L

    SvaraRadera
  2. Här är det inte kaos.... än. Kaos blir det när kissemissen kommer och råkar hamna i färgburken, alternativt lämna fina tassavtryck på det nylackade golvet... :D

    SvaraRadera
  3. Hon kommer att vända upp och ner på er renovering :)

    SvaraRadera
  4. Konkurent eller ej?15 december 2010 kl. 22:45

    När katten kommer? När gänget kommer på inflyttningsfest kommer det bli kaos. Gör inte för fint, allt kommer måsta göras om efter den kvällen ;)

    SvaraRadera